dinsdag 15 december 2009

Uitrollen om banden te vergelijken. Supreme-Avocet-Moiree


De kou is binnengevallen vanuit het Oosten. Het is nu een graad of 10 kouder dan afgelopen vrijdag toen ik voor het laatst uitgerold heb op mijn vaste stekkie. Waar heb ik het over? Wel, om de rolweerstand van banden te kunnen vergelijken als je geen apparatuur tot je beschikking hebt, kun je dat toch vrij nauwkeurig doen door vanaf een hellinkje je velomobiel of trike uit te laten rollen. Ik heb daarvoor een fietsbrug uitgekozen waar ik elke avond langs kom als ik van mijn werk kom. Ik heb weliswaar dezelfde banden omliggen als vrijdag, maar toch rol ik 13% minder ver. Dit is enkel te wijten aan de veel lagere temperatuur: de banden worden stugger, en door de grotere weerstand tegen vervorming kost rollen van de band meer energie. Met andere woorden, als het koud is, moet je harder trappen om dezelfde snelheid te halen.
Mijn uitrolmethode: velomobiel met het achterwiel tegen de rand van het fietsbruggetje, rem los en met zo weinig mogelijk stuurbeweging naar beneden rollen het fietspad af. Langs de uitrolbaan staat om de 6 meter een boom en na 136 meter een gele plastik buis in de grond. Die 136 meter is toevallig ook ongeveer de plek waar ik gemiddeld uitkom. Met behulp van de bomen kan ik zonder uitstappen vrij nauwkeurig schatten hoever ik uitgerold ben. De maximale snelheid die ik meestal haal is 14,7km/h en dat is nog laag genoeg om onnauwkeurigheid door een te groot aandeel van de luchtweerstand te voorkomen. De variatie in uitrolafstanden is groot, van ongeveer 110meter bij koud weer en slecht rollende banden tot 210 meter met super bandjes en warm weer. Uitrollen bij veel wind heeft geen zin, ik kwam al eens helemaal tot het volgende bruggetje, ongeveer 260 meter, door op de wind te zeilen.

Erg wetenschappelijk is een en ander natuurlijk niet, maar ik krijg door dit dagelijkse ritueel een aardig goed beeld wat temperatuur, druk in de band en bandenwissels voor uitwerking hebben. Zo heb ik onlangs de Schwalbe Marathon Supreme omgelegd waarvan mijn kollega David beweerde dat het hem veel snelheid kostte. Ik kon het niet geloven, Schwalbe geeft juist hoog op van deze band. Ze zien er ook helemaal niet verkeerd uit met hun dunne wangen, alleen het rare diepe profiel en dikke loopvlak stoort nogal. Niet alleen aan de ogen, maar ook aan de oren. Toen ik op weg naar huis langs de dijk van het Eemskanaal reed hoorde ik de banden luid zoemen over het asfalt. Ach, daar stap ik nog wel overheen, maarrrrrr, toen kwam ik bij de fietsbrug en constateerde een 20% minder ver uitrollen dan met de Avocet banden. Ik heb ze de volgende dag er weer afgehaald, wat een sof. Nu rijdt ik weer met mijn favoriete allround banden: de Perfect Moiree 47-406. Daarmee kwam ik bijna even ver als met de Avocet. De Avocets zijn veel te glad voor de wintertijd.... Achterop heb ik nog steeds de Furious Fred omliggen, maar dat komt een andere keer aan de beurt.

1 opmerking: