Laatste werkdag van het jaar. Er staat een aardig rijtje Mango's klaar voor aflevering in januari. Voor de aardigheid gaan we fietsen wegen. De Mango gewichten ga ik hier nog niet verklappen, maar dat komt, ik beloof het. Mijn RAR tandem staat toevallig hier. Grotendeels RVS komt ie op dik 30kg uit. De foto stamt van een van de eerste ritjes die ik en m'n vriendin ermee gemaakt hebben tijdens onze vakantie in Zweden.
Mijn nieuwe witte Quest die ik hier en daar op gewicht getuned heb, kwam in een vorig bericht aan bod. Zonder accu, lampen en schuimdeksel, maar wel klaar om zo mee weg te rijden kwam deze op 35 kg. Mijn vorige gele Quest, die nog wacht op reparatie van de schade, weegt 36,7kg. De stoeltrim verklaart 600gram van het verschil, de overige 1100gram zitten in minder gelcoat (wit dekt goed met minder lagen dan geel en daarom is een witte Quest lichter in meer dan een opzicht) en de modificaties die ik in sommige aluminium en electronische onderdelen (claxon) heb gemaakt. De 3 brede velgen van de witte Quest zijn juist weer iets zwaarder, maar de zeer lichte Furious Fred achterband t.o.v. de Big Apple Liteskin maakt dat ruimschoots goed. Laatstgenoemde band is trouwens ook een vouwband en dus al heel licht t.o.v. andere 26" banden in dezelfde breedte (55mm). Er is natuurlijk altijd wel wat variatie in het epoxy aandeel tussen de Questen en daardoor zijn alle Questen niet even zwaar. Bij de Mango's is dat al niet anders.
Even wat anders: binnenkort gaat de Oliebollentocht weer verreden worden, ruim 100 velomobielen worden verwacht in Utrecht. Er zijn altijd wel weer verrassende examplaren te zien, zoals de angstwekkend gepimpte Quest hiernaast. Het is goed gebruik dat er enige kompetitie is wie de eerste foto's online krijgt en in het Nieuwsbericht van Ligfiets.net. Ik ben niet zo'n fotograaf, maar filmen vind ik wel leuk. Mijn doel is het om de fotografen te snel af te zijn door het eerste live video-verslagje van de Oliebollentocht te verzorgen met hulp van de camera op mijn iPhone en een onlangs gedownloade applicatie (UStream) De eerste tests lopen nog niet helemaal zoals ik het graag zie (ik had een langere video geupload), maar deze app doet het in ieder geval al heel wat beter dan een andere live-streaming applicatie: Knocking Live video. Die was een forse afknapper....
Ik ga waarschijnlijk nog niet 100% live omdat ik wil publiceren via mijn YouTube account en niet via de UStream site. De vertraging is echter minimaal (ik schat een kwartier) afhankelijk ervan hoe druk de "JijBuis"-server op dat moment is.
Hoi Harry,
BeantwoordenVerwijderenIk begreep dat Pieter Jan ook mee gaat en dat hij z'n GPS tracker meeneemt. Bij mij op de website is een pagina waar je dan realtime kan zien waar de groep zich bevind. Misschien iets om bij je 'live verslag' te plaatsen ('k weet niet of je er nog een apart bericht van gaat maken).
Wilfred
Op zich kan ik dat wel meenemen, maar hoe herken ik Pieter Jan tussen 100 velomobilisten Wilfred? Ik weet verder nog niet precies wat ik ga doen, maar er dient zich vanzelf wat aan met zoveel velomobilisten. Ik heb trouwens de taak gekregen om tot de pauze eventuele lekrijders te helpen, dus ben niet vrij waar ik ga rijden.
BeantwoordenVerwijderenEen tracker heb jij toch niet nodig. Een iPhone zet je toch de GPS Tracker applicatie op? (http://www.instamapper.com/) Helaas is de GPS ontvanger van de iPhone niet zo geweldig, maar met een re-radiating antenne of de TomTom carkit met eigen GPS chip gaat het live volgen prima. Ik heb dit al getest met de auto. Helaas heb ik nog geen werkende (lees: met iPhone compatibel) usb-aansluiting in de Quest, dus ik kan de carkit geen voeding geven.
Ik heb onlangs m'n oude FAW op de personenweegschaal gezet (met alle wielen op 1 hoogte)en kom toch ook maar op 37 kilo...De stroomlijn van 'n mango of Quest is natuurlijk beter maar ik had grotere verschillen verwacht in gewicht...Misschien dat de nieuwe boddies uit Tjechiƫ 't verschil gaan maken?
BeantwoordenVerwijderen